5 نکته مهم برای هدف گذاری هوشمندانه (SMART )
افراد زیادی معمولا اهدافی را برای خود انتخاب کرده و حتی به روی کاغذ میآورند، اما در زمان کوتاهی آن را نیمه کاره رها می کنند. مواردی که یک هدف گذاری موفق و هوشمندانه باید داشته باشد شامل موارد زیر می باشد؛
1. مشخص و واضح : Specific
2. قابل سنجش و اندازه گیری : Measurable
3. دستیافتنی : Attainable
4. مرتبط با آرزوها و اهداف اصلی زندگی : Related
5. قابل زمانبندی : Timely
این مدل شما را یاری میکند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آنها نداشته باشید:
۱- اهداف خود را معین، روشن و شفاف بیان کنید. اگر قصد دارید اهداف ماه آینده، شش ماه آینده یا سال آیندهی خود را تعیین کنید، باید آنها را صریح و روشن مطرح کنید. این کافی نیست که بگویید: “میخواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم.” این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟
۲- هدفهایتان باید قابل اندازهگیری باشد. باید بتوانید اندازه بگیرید که چهقدر به سمت هدفتان پیش رفتهاید.
۳- هدفهای دستیافتنی، عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید. اهداف باید واقعی و قابل دسترس باشند. اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارند، غیر قابل دسترسیاند.
۴- در اصل اهداف کوتاه مدت که انتخاب می کنید باید در راستای دیدگاه ها و آرزوهای شما باشد و اهداف اصلی شما را دنبال کنند.
۵- هدفها باید قابل زمانبندی باشند. اغلب مشاهده میشود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمیگزینند و به روی کاغذ میآورند، اما آن را در پوشهای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمیکنند. وقتی هدفی را برمیگزینید، باید با استفاده از یک جدول زمانبندیشده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید. به این ترتیب، اگر پیشرفتی به سوی هدف خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامهی راه ترغیب میشوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد. هدف خود را در دفتر برنامهریزی خود بنویسید و برای هر آزمون هدف گذاری کنید. برای کمک گرفتن از آزمون آنلاین هدفگذاری می توانید به سایت دانش زار مراجعه نمایید. همچنین از مشاوره رایگان بهره ببرید.
صحیحی برای فعالیتهای خود اتخاذ کنند، در دستیابی به آنها بسیار موفقتر خواهند بود. اما چگونه باید اهدافی انتخاب کرد که واقعا بتوان به آن رسید؟ یا اهداف فازی هستند؟ چگونه در راستای اهداف خود حرکت کنیم؟ این سوالات به خصوص در کسب وکارهای اینترنتی بسیار مطرح هستند.
اگر شما هم این سوالات را در ذهن دارید، بدانید که تنها نیستید. تنها یک سوم از مدیران ارشد میتوانند هدف گذاری و اهداف خود را به درستی انتخاب و اولویتبندی کنند.
اکنون میدانید که هدف شما چگونه باید تعیین شود. اما برای اینکه اهداف SMART شما برای سایر اعضای تیم انگیزهبخش باشد، باید آن را جلوی چشم آنها قرار دهید. البته این موضوع بستگی به شرایط فرهنگی شرکت شما دارد.
اگر یک تیم کوچک و بسیار صمیمی هستید، میتوانید این اهداف را روی مقوا نوشته و به دیوار بچسبانید. اما اگر شرکتی با قوانین خاص و تعیین شده هستید، میتوانید به صورت هفتگی جلساتی را تشکیل دهید و از افراد درگیر بخواهید تا در آن جلسه شرکت کنند، بدین ترتیب هم میتوانید انگیزهی دوبارهای به آنها ببخشید و هم اینکه از روند فرآیند کاری آگاه باشید.